Περί Θρησκευτικών στα σχολεία ( ανάτυπο )

 

Επειδή καλοί μου αναγνώστες το ζήτημα  της απαλλαγής μαθητών από τα θρησκευτικά έχει ανακινηθεί και συζητείται τελευταία , αναδημοσιεύω εδώ παλαιότερο άρθρο μου στη Καλύβα του Πάνου Ζέρβα σχετικά με τα διαδικαστικά , που αποτελούν τελικά και την ουσία του ζητήματος.

Θέλω να απαλλάξω τα παιδιά μου από τα θρησκευτικά. Μπορώ; « Η καλύβα ψηλά στο βουνό

Αναρωτιέται ο παπούλης

Επειδή μεθαύριο θα πάω στο σχολείο των παιδιών μου να υποβάλλω τη  αίτηση απαλλαγής τους από το μάθημα των Θρησκευτικών και τις εκδηλώσεις θρησκευτικού περιεχομένου ,  κάθησα να ψάξω και να μελετήσω την εξέλιξη του ζητήματος όσον αφορά τη διαδικαστική του έκφανση. Η αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο είχε αποκαλυπτικά αποτελέσματα.

Ας πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή :

Το 2002 και με βάση την εγκύκλιο Γ2/ 61723-13/6/2002 ( η οποία δεν υπάρχει αυτούσια στο site του ΥΠΕΠΘ )  δίνεται η δυνατότητα σε αλλόθρησκους και ετερόδοξους να απαλλάσσονται από το μάθημα των θρησκευτικών με απλή αίτηση , όπου θα δηλώνεται η αιτία και άρα  το δόγμα και οι πεποιθήσεις του αιτούντος.

Στα πλαίσια γενικώτερων αμφισβητήσεων που έχουν σχέση με την μη υποχρέωση των πολιτών να δηλώνουν με οιονδήποτε τρόπο τις πεποιθήσεις , ως υπαγόμενες στα λεγόμενα προσωπικά δεδομένα , υπήρξαν συνεχείς οχλήσεις και  προς το ΥΠΕΠΘ να ανακαλέσει την υποχρέωση δήλωσης των αιτίων απαλλαγής.

Υπήρξαν προσφυγές στο Συνήγορο του Πολίτη και στο Ευρωπαικό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ( ΕΔΑΕ ) με χαρακτηριστικό παράδειγμα την υπόθεση Αλεξανδρίδη για την οποία το Φεβρουάριο του 2008 εκδόθηκε καταδικαστική απόφαση για το Ελληνικό Κράτος . Λεπτομέρειες στο :

http://cm.greekhelsinki.gr/uploads/2008_files/ghm1043_thrisekftika_alexandridis_greek.doc

Οι πιέσεις  αυτές επιχειρήθηκε αρχικά να κατευναστούν και με το περίφημο Δελτίο Τύπου του 2005 από το ΥΠΕΠΘ που αναζήτησα στο site  του Υπουργείου:

http://www.ypepth.gr/docs/24_2_05_d_t3.doc

Εδώ για πρώτη φορά αναφέρεται η μη υποχρέωση δήλωσης των αιτίων απαλλαγής επί του σώματος της σχετικής αίτησης. Αυτό το Δελτίο Τύπου σε καμμία περίπτωση δεν επέχει θέση Εγκυκλίου και θάφτηκε μέσα στον όγκο των άλλων Δελτίων εκείνης της ημέρας και των επομένων. Οι διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τα σχολεία εφαρμόζουν Εγκυκλίους , όχι Δελτία Τύπου. Έτσι στη πραγματικότητα μένουμε ακόμα στο καθεστώς της εγκυκλίου του 2002.

Είναι φανερό ότι οι Νομικές Υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ γνώριζαν τις οχλήσεις του Συνηγόρου του Πολίτη , ότι η υποχρέωση δήλωσης των αιτίων απαλλαγής αποτελεί παραβίαση του απορρήτου  των προσωπικών δεδομένων και είχαν συνείδηση ότι η απόφαση του ΕΔΑΕ για τον θρησκευτικό όρκο στην υπόθεση Αλεξανδρίδη αναμενόταν καταδικαστική . Συγχρόνως αντιλαμβάνονταν ότι η αναμενόμενη αυτή καταδίκη θα είχε και παράπλευρες συνέπειες  ως προς την Εγκύκλιο του 2002.

Έπρεπε όμως να προκύψει τελικά η καταδικαστική απόφαση του ΕΔΑΕ  , να περάσει η προηγούμενη σχολική χρονιά για να αποφευχθούν «δράματα» και να έρθει το ΥΠΕΠΘ υπό τις συνεχείς οχλήσεις να εκδώσει νέα διευκρινιστική εγκύκλιο για το ζήτημα : Πρόκειται για την διαβόητη εγκύκλιο  της 10 / 07 / 2008     91109/Γ2/10.7.2008  ( μια εγκύκλιο της οποίας το περιεχόμενο είναι πλέον γνωστό αλλά παρά τις κοπιώδεις αναζητήσεις μου στο διαδίκτυο δεν την βρήκα !! )

Υπάρχουν για αυτή την εγκύκλιο αρκετές δημοσιεύσεις στο Τύπο κατά το τέλος Ιουλίου αλλά παραθέτω μόνο δύο λίνκ :

Α) την ανακοίνωση του Συνήγορου του Πολίτη στις 31 / 07 / 2008 :

http://www.synigoros.gr/pdf_01/religpr.pdf

Β) το σχετικό άρθρο της Ελευθεροτυπίας :

http://www.doe.gr/index.php?categoryid=3&p2_articleid=983

από το site  της ΔΟΕ

στην επίμαχη εγκύκλιο αναφέρεται ότι για τη συμπλήρωση της αίτησης απαλλαγής από το μάθημα και τις λοιπές σχετικές υποχρεώσεις δεν απαιτείται η αναγραφή οιασδήποτε αιτιολογίας. ΄Ητοι ο γονέας ή ο ενήλικας μαθητής δεν υποχρεούται να δηλώσει ούτε κάν ότι δεν ανήκει στο Ορθόδοξο δόγμα.

Η Εγκύκλιος αυτή ξεσήκωσε όπως ήταν αναμενόμενο θύελλα διαμαρτυριών από Θεολόγους , Πολυτέκνους , επίσημη Εκκλησία , παραεκκλησιαστικές οργανώσεις κτλ. Με αιχμή την δυνητική κατάργηση του υποχρεωτικού χαρακτήρα του μαθήματος και των σχετικών εκδηλώσεων σε συνδυασμό με την επίκληση άρθρων του Συντάγματος , ιστορικών , ηθικών και άλλων επιχειρημάτων .

Αλλά η ουσία του πράγματος όπως εγώ το βλέπω αφορά τη δυνατότητα ενός πολίτη να ζητήσει ένα δικαίωμα που καθορίζεται από εγκύκλιο , άρα επίσημη απόφαση του κράτους , χωρίς να είναι υποχρεωμένος έστω και αρνητικά να δηλώσει προσωπικά του δεδομένα και πεποιθήσεις. Μοιάζει δηλαδή νομικά το ζήτημα με το θέμα των ταυτοτήτων που ταλάνισε τη χώρα πριν μια πενταετία.

Και εδώ αρχίζει το μπάχαλο , ήτοι το βαλς εζιτασιόν μεταξύ Εκκλησίας και Υπουργείου το οποίο στη συνέχεια θα εξελιχθεί σε πιο ρυθμικό φοξ τρότ. Ως αποτέλεσμα των πιέσεων Εκκλησίας , Θεολόγων , χριστεπωνύμου πληρώματος ακολουθούν δύο διευκρινιστικές εγκύκλιοι .

Πρώτα η εγκύκλιος στις 4 Αυγούστου :  104071/­Γ2/­04.08.2008  την οποία και πάλι παρά την εργώδη μου αναζήτηση στο διαδίκτυο δεν βρήκα και όπου αναφέρεται ότι  δια της προηγουμένης εγκυκλίου ( του Ιουλίου ) επιτυγχάνεται η εναρμόνιση με τις αποφάσεις των Ευρωπαϊκών δικαστηρίων και των ανεξαρτήτων αρχών της χώρας μας.

Με αυτή την εγκύκλιο εξηγείται το αυτονόητο , ότι δηλαδή το κράτος εναρμονίζεται με τα διεθνή πρότυπα και αποφάσεις σε ζητήματα προσωπικών δεδομένων.

Στη συνέχεια και υπό τις πιέσεις των διαφόρων έξωθεν παραγόντων έρχεται η χορευτική φιγούρα που θα αφήσει εποχή και θα καταστεί κλασσική : είναι η εγκύκλιος της 26 Αυγούστου όπου με την 109744/Γ1/26/8/2008: την οποία ΒΡΗΚΑ :

http://www.ypepth.gr/docs/apasxolisi_mathitwn_080826.doc

επέρχεται το μπάχαλο : Με προσχηματικό λόγο την εύρεση τρόπου απασχόλησης των απαλλασσομένων μαθητών σύμφωνα με την δεύτερη εγκύκλιο επανέρχεται από την κερκόπορτα η λογική της εγκυκλίου του 2002.

Αναφέρει στη πρώτη παράγραφο :

Σας ενημερώνουμε ότι οι μη Ορθόδοξοι μαθητές δηλ. οι αλλόθρησκοι ή ετερόδοξοι, οι οποίοι σύμφωνα με την υπ΄ αριθμ. 104071/Γ2/4.8.2008 εγκύκλιο του ΥπΕΠΘ  απαλλάσσονται από το μάθημα των Θρησκευτικών για λόγους συνείδησης, …..                      ( τα bold δικά μου )

Με τη πρόταση αυτή

Α) δεν γίνεται καμμία αναφορά στην εγκύκλιο της 10/7/2008 αλλά στη νεώτερη της 4/8/2008

Β) οι απαλλασσόμενοι σύμφωνα με την δεύτερη εγκύκλιο μαθητές ( για λόγους συνείδησης  ….;;;!!! ) ορίζονται σαφώς ως μη Ορθόδοξοι ή αλλόθρησκοι ή ετερόδοξοι , όπερ σημαίνει ότι στην ουσία καταστρατηγείται η ισχύς των δυο προηγουμένων εγκυκλίων , αφού αν υποβληθεί αίτηση με βάση αυτές για απαλλαγή από το μάθημα και τις σχετικές υποχρεώσεις και μάλιστα χωρίς έστω και αρνητική αιτιολόγηση σύμφωνα και με τα προαπαιτούμενα που θέτουν το ΕΔΑΕ και ο Σ.τ. Π. και η Αρχή προστασίας ΠΔ, το σχολείο παρ’ όλα αυτά θα αντιμετωπίζει τα τέκνα μου ως ανήκοντα σε μία από τις άνωθεν κατηγορίες – δόγματα και θα φροντίσει πατρικά για την απασχόληση τους σε άλλα γνωστικά αντικείμενα

Η υποδοχή της νέας αυτής εγκυκλίου από την Εκκλησία , παραεκκλησιαστικούς , αντίβαρους κτλ ήταν χλιαρή , αφού κατ’ αυτούς το ζητούμενο είναι η επιστροφή στη προτεραία κατάσταση , δηλαδή στην εγκύκλιο του 2002 και την υποχρεωτική παροχή αιτιολογίας για την απαλλαγή. Φημολογείται δε ότι αναμένεται νέα εγκύκλιος για το ζήτημα.

Να προσθέσω εδώ σχετική συνέντευξη του Κυρίου Στυλιανίδη από τις 21/08/08 όπου αναφέρεται στο ζήτημα κατόπιν  ερωτήσεων δημοσιογράφου . Το ενδιαφέρον αρχίζει στη 5η σελίδα του σχετικού κειμένου :

21_08_08_synenteyksh_typoy_ypepth_080822.doc

Ποιο είναι όμως το ζητούμενο για μένα ;;

Α) Να ξεκαθαρίσω εξαρχής ότι δεν πρόκειται να μπώ στη διαδικασία συζήτησης σχετικά με τη χρησιμότητα ή μη του μαθήματος ( και των σχετικών εκδηλώσεων )  όπως είναι τώρα ή όπως και να διαμορφωθεί στο μέλλον … δεν με αφορά επί του προκειμένου

Β) Επίσης αρνούμαι να συζητήσω την υποχρεωτική ή μη φύση αυτού ή οιουδήποτε άλλου μαθήματος , θεωρώντας και πάλι ότι δεν αφορά το προκείμενο.

Γ) με τις δύο άνωθεν καταδηλώσεις θέλω να προλάβω κάθε σχόλιο , ένσταση και προβληματισμό που ενέχουν απόψεις υπέρ της μίας ή της άλλης πλευράς και μάλιστα παρά το γεγονός ότι στο διαδίκτυο αναπτύσσεται μια έντονη συζήτηση για το θέμα πχ στο γνωστό μας Μανιτάρι του βουνού :

Το Μανιτάρι του Βουνού

Δ) Μοναδικός μου στόχος είναι να καταδείξω πώς το αστικό και κοσμικό μας κράτος λόγω δεσμεύσεων ,  πολιτικού κόστους , ηθικών και ιστορικών προσεγγίσεων μιας κατεύθυνσης σαφώς πλειοψηφικής , μπορεί παίζωντας με τις λέξεις σε διαδοχικές εγκύκλιους να αναγκάσει ένα πολίτη να δηλώσει τελικά τις προσωπικές του πεποιθήσεις και μάλιστα υπογράφωντας νόμιμη αίτηση όπου ΔΕΝ θα δηλώνει τα επίμαχα σχετικά στοιχεία.

Άρα:

Θα ήμουν ευγνώμων προς όλους τους φίλους Καλυβίστας αν βρεθούν τα κείμενα των επίμαχων εγκυκλίων φαντασμάτων ήτοι : αυτής του 2002 , της 10/7/08 και της 04/08/2008.

Θα ήταν επίσης χρήσιμο να πληροφορηθώ αν αναστέλλεται , καταργείται ή τροποποιείται η ισχύς κάποιας εγκυκλίου με νεώτερη όταν αυτό δεν αναφέρεται σαφώς στη νέα εγκύκλιο;

Τελος θα μου ήταν χρήσιμο να γνωρίζω αν υπογράφωντας τη σχετική αίτηση απαλλαγής των παιδιών μου και μάλιστα χωρίς αιτιολογία μπορώ να προσθέσω και το παρακάτω κείμενο :

« Λόγω του περιεχομένου της εγκυκλίου ΥΠΕΠΘ της 26/08/08 με στοιχεία: Φ12/977/109744/Γ1/26/8/2008

επιφυλλάσομαι δια της παρούσης για κάθε νόμιμο δικαίωμα μου όσον αφορά τα προσωπικά μου δεδομένα και αυτά των τέκνων μου»

Εδώ και στο προηγούμενο ερώτημα κάθε συμβουλή νομικού θα ήταν ευπρόσδεκτη.

Παπούλης  ( 7-8 Σεπτ 2008 )

 

Να σημειώσω ότι από τότε τα παιδιά μου είναι απαλλαγμένα από το μάθημα  με βάση τις δύο πρώτες εγκυκλίους και ότι από όσα γνωρίζω δεν έχει προκύψει κάποιο νέο θεσμικό στοιχείο  : εγκύκλιος , νόμος ή ΠΔ παρά μόνο διάφορες δηλώσεις στο τύπο που δεν έχουν κανένα απολύτως πραγματικό νόημα. Θέλω ακόμα εδώ να ευχαριστήσω το τότε Συνήγορο του Πολίτη και νέο δήμαρχο Αθηναίων για τη συμβολή του στο ζήτημα. Τα κείμενα των εγκυκλίων βρίσκωνται στα σχόλια της αρχικής ανάρτησης στη Καλύβα , όπου  μερικοί καλοί σχολιαστές τα βρήκαν και τα ανέβασαν , ενώ αναπτύχθηκε και μια ενδιαφέρουσα συζήτηση.

Καλοδεχούμενες όποιες νέες εξελίξεις  – πληροφορίες  για το ζήτημα. Δεν ενθαρρύνονται συζητήσεις περί θρησκείας , παπάδων , αθέων , διαβόλων και τριβόλων , που στο προκείμενο είναι εκτός θέματος … τους παραπέμπω στου Ρο’ί’δη 😉

 

This entry was posted in Ανάτυπα ενός ενδόξου παρελθόντος, Βίοι Αγίων - Λειψανοθήκαι, Δαρβινικά κατάλοιπα, Ισορροπισμοί διάφοροι. Bookmark the permalink.

15 Responses to Περί Θρησκευτικών στα σχολεία ( ανάτυπο )

  1. Ο/Η Propapoys λέει:

    «Επειδή μεθαύριο θα πάω στο σχολείο των παιδιών μου να υποβάλλω τη αίτηση απαλλαγής τους από το μάθημα των Θρησκευτικών και τις εκδηλώσεις θρησκευτικού περιεχομένου….»

    Παπουλη,
    μην το κανεις, ειναι μαλακια.
    Αμα ο ανθρωπος εχει αθεα νειατα εχει θεοσεβουμενα γηρατεια.
    Αμα τα παιδια γραφουνε στα αποτετοια τους τον Υψιστο απο τα γενοφασκια τους ειναι σιγουρο οτι μετα, που θα κανουνε την επανασταση τους, θα πεσουνε στα χερια των παπαδων.
    Εμεις δηλαδη τι παθαμε που φαγαμε τα νειατα μας μεσα στα βημοθυρα και στους αμβωνες, ασχημα ητανε?
    Και τα κομουνιστικα μας προλαβαμε και διαπραξαμε, και τα αθεα φιλελευθερα μας -δοξα τω μεγαλοδυναμω- βρισκονται σε πληρη εξελιξη!

    Θυμαμαι μια φορα εδω και τεσερες δεκαετιες περιπου που γνωρισα μια καθολικη καλογρια στη Συρα και κουτουπωθηκαμε απανω στα θεολογικα και με κατι σαβουρες που ειχα για γνωσεις καταφερα να της προκαλεσω το ενδιαφερον και στο τελος δεν εχασα.
    Διοτι καλο ειναι το ταλεντο Παπουλη αλλα σημερα χρειαζονται και γνωσεις. 😉
    Γιαυτο …μαθαινε κι ας ειναι και ρογες!

  2. Ο/Η Noσφερατος λέει:

    »Αμα ο ανθρωπος εχει αθεα νειατα εχει θεοσεβουμενα γηρατεια.
    Αμα τα παιδια γραφουνε στα αποτετοια τους τον Υψιστο απο τα γενοφασκια τους ειναι σιγουρο οτι μετα, που θα κανουνε την επανασταση τους, θα πεσουνε στα χερια των παπαδων.»

    ο Νοστογιεφκσι εγραψε(νομιζω στους Δαιμονισμένους)

    αν δενυπαρχει Θεός τοτε ολα επιτρεπονται

    Και ο Ζιζεκ αναποδα (δεν θυμαμαι που )

    Αν δεν υπαρχει Θεός τοτε ολα Απαγορευονται
    (με τηνν εννοια του οτι καθως δεν αντεχουμε το χαος της Υπαρξης
    γλιστραμε σε εμμονές και ψυχαναγκασμους προσπαθωντας να επιβαλλουμε μια Ψευδοταξη στο χαωδες )

  3. Ο/Η Propapoys λέει:

    Νοσφυ,
    γυρνας εδω και το μαγαζι σου τοχεις κλειστο και ο κοσμος περιμενει απ΄εξω για να ακουσει τη διαλεξη του Προπαπου.
    Αντε γρηγορα να το ανοιξεις.

  4. Ο/Η Noσφερατος λέει:

    το ανοιξα ,… Συγνωμη Προπαπε παει τοσος καιρος που δεν παταει κανεις το ποδι του εκει μέσα .. Ειχε γεμισει νυχτεριδες κι αραχνες … ετσι το γυρισα στα σουλατσα ..αλλα απο τοτε που ηρθες πραγματι κανουν ουρες και γινεται το πατεις με πατωσε κιολοι ζητανε Κια αλλο κιαλλο και το κυλικειο εχει πηξει απο κόσμο που θελει σαντουτς με λουκανικο και τσιπσ και κοκα κολες .. και δεν εχω και προσωπικό . ..

  5. Ο/Η προγιαγιά λέει:

    Τρανς παίζεις; Αλλιώς δεν έρχομαι.

  6. Ο/Η Noσφερατος λέει:

    ενω ο ΑΦΟΡΙΣΜΟΣ σου ειναι σε περιοπτη θεση στς δημοφιλεις αναρτησεις μου ( δεξια μεση μολις μπειτε στη Σπηλια και αν δυσκευεστε πατε κατευθειαν εδώ κανοντας κλικ
    http://nosferatos.blogspot.com/2010/12/blog-post_952.html

    οι Γυναικες δωρεαν

  7. Ο/Η Noσφερατος λέει:

    προγιαγια εχω και τρανς….(δεν βαζω πολύ μη παθω ΥΠΕΡΦΟΡΤΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ )
    αλλά εχω πολύ τζαζ (Στη Σπηλια μολις μπεις πανω πανω κανε κλκ στη Φωτο με τον Τομ Γουαιτς ..

    επισης εχω
    ρεμπετικα , Τραγουδια εν γενει
    Κινηματογραφο
    Οπερα
    και Ιταλικό κινηματογραφο εχω

    και Νινο Ροτα εχω
    και Γαλλικο Εχω
    και Τρυφώ εχω
    και Γκονταρ εχω
    διαλεεεεχτε!!!!!!!!!!

  8. Ο/Η Noσφερατος λέει:

    ποιηματακια πολλά εχω ( Στη Σπηλια μολις μπαινεις δεξια στην Φωτο με εναν σε πολυθρονα που αιωρειται στα συνεφα .. περαστε κοσμε

  9. Ο/Η Noσφερατος λέει:
  10. Ο/Η Noσφερατος λέει:

    πολλές ΕΡΩΤΙΚΕΣ αναρτησεις εχωωω…

    http://nosferatos.blogspot.com/search/label/%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%82

  11. Ο/Η papoylis λέει:

    Πατέρα

    αν δεν το πρόσεξες , το ποστ είναι ανάτυπο από τη καλύβα από το Σεπτέμβριο του 2008 🙂

    Έκτοτε πολύ νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι και τα παιδιά μου από τότε είναι απαλλαγμένα. Έτσι θα αποφύγουν μέχρι να μπορούν να κρίνουν τα ίδια την ομολογιακή προπαγάνδα των εβραιοχριστιανικών καταναγκασμών , και εσύ λέγε τα δικά σου 🙂 🙂

    Νόσφη

    Αν βάζεις εδώ διαφημιστικά σποτ για το μαγαζί – σπηλιά σου , θα πληρώνεις δικαιώματα 🙂

  12. Ο/Η Νοσφερατος λέει:

    ταπαμε και τα συμφωνησαμε

  13. Ο/Η papoylis λέει:

    yes…. 🙂

  14. Ο/Η nikos__alfa λέει:

    Παπούλη το έχεις υπόψιν σου αυτό;
    http://kleitor.blogspot.com/2010/12/blog-post_04.html
    Ρίξε μια ματιά.

  15. Ο/Η papoylis λέει:

    Χρήσιμη η επισήμανση Νικάλφα γιατί , επι τη ευκαιρία , μπορώ να ενημερώσω για τις τελευταίες εξελίξεις ( στην αρχή της βδομάδας ) . Θα ανέβει σε λίγο σχετικό ποστ με τις πρόσφατες «εξελίξεις».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s