…Τούμπα Ασημάκη… τούμπα

Εγκαινιάζω αυτή τη νέα κατηγορία άρθρων σήμερα , αφού οι  κυβερνήτες μας έχουν τη καλωσύνη  να μας δίνουν συχνά το έναυσμα να εγκωμιάζουμε την επικοινωνιακή τους μαεστρία. 🙂

Περί πλαφόν στην αμόλυβδη ο λόγος….

Ο τίτλος μόνο για τους μύστες….

Είδα μόλις πριν λίγο τη βαρυσήμαντη ανακοίνωση του υφυπουργού «περιφερειακής» ανάπτυξης  ( … πώς δηλαδή θα αναπτυχθεί η περιφέρεια ορισμένων ήδη υπέρβαρων αφεντάδων ) , του καλού κυρίου Ντίνου Ρόβλια.

Ούτε λίγο ούτε πολύ , με την αρωγή και των εκπροσώπων των βενζινάδων προσπάθησε να μας πείσει ότι οι συνθήκες  ( εντός διημέρου ) έχουν αλλάξει και πως η αγορά έχει ομαλοποιηθεί.

Επομένως , πάντα κατά τον αξιαγάπητο μουσάτο κυριούλη , δεν υπάρχει πλέον λόγος ισχύος του πλαφόν και θα αρθεί από τα μεσάνυχτα της σήμερον. Οι βενζινάδες που χθές και σήμερα κραύγαζαν και οδύρονταν , έσπευσαν να χαρακτηρίσουν την άρση του πλαφόν ως «πράξη γενναία και …ΗΡΩΙΚΗ» , ήμουν αυτήκοος μάρτυς.

Ας δούμε όμως τι κρύβεται πίσω από την νέα επιχείρηση παραπλάνησης του κοσμάκη , γιατί κάθε παράσταση που δίνεται δημοσία για επικοινωνιακούς λόγους , έχει και τα ντεσού της ..

Θεωρώ ότι η επιβολή του πλαφόν μόλις προχτές δεν ήταν τίποτε περισσότερο από μια φούσκα , που με τη σημερινή του άρση σκάει μεγαλοπρεπώς . Δεν υπήρχε ουσιαστικός λόγος για να θεωρηθεί ότι υπάρχει κρίση στην αγορά , στο μέτρο που η τροφοδοσία των βενζινάδικων γινόταν κανονικά και οι τιμές δεν εμφάνιζαν στατιστικά σημαντικές τάσεις ανόδου. Επιχειρήθηκε όμως με το πλαφόν να δοθούν ορισμένα μηνύματα , άλλα για λόγους επικοινωνιακούς και άλλα για λόγους ουσίας :

α)  έπρεπε  να φανεί στην επικοινωνιακή σφαίρα ότι ο νέος  , διαχρονικά επιτυχημένος και προβεβλημένος υπουργός , έχει τη θέληση και τα μέσα να ασκήσει εδώ και τώρα έλεγχο επί των τιμών και της κερδοσκοπίας. Και μάλιστα σε ένα αγαθό α’ ανάγκης που επιβαρύνει σημαντικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Βέβαια , όπως επιτάσσουν τα ήθη και η παράδοση , ως θύμα του μέτρου μοναδικό στοχεύθηκε ο πλέον αδύναμος κρίκος του κλάδου , ένα μέρος δηλαδή των βενζινάδικων όπως θα εξηγήσω παρακάτω. Αυτή μου η θεώρηση δεν έρχεται να αθωώσει εκείνους τους πρατηριούχους και μικρεμπόρους καυσίμων που παίζουν κερδοσκοπικά και λαθρεμπορικά παίγνια επί δεκαετίες , από την άλλη πρέπει κανείς να αντιληφθεί ότι τέτοιες συμπεριφορές υπήρχαν και θα υπάρχουν και στο μέλλον , αναμενόμενες όταν γνωρίζουμε τις νοοτροπίες , την ατιμωρησία και τις συνθήκες που τις έθρεψαν επί δεκαετίες. Συγχρόνως δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει το γεγονός ότι υπάρχουν άλλοι πολύ πιό ισχυροί κρίκοι στην αλυσίδα.

β) Έπρεπε επίσης να δοθεί ένα ισχυρό μήνυμα ουσίας προς τους πραγματικούς πρατηριούχους ( όσους έχουν απομείνει )  , ότι είναι επί της ουσίας μόνοι απέναντι στις διαθέσεις των εταιρειών . Και αυτό οι πρατηριούχοι το κατάλαβαν πολύ καλά σήμερα και έσκυψαν το κεφάλι , καταπίνωντας αμάσητα αυτά που τους μπούκωσαν , ενώ είχαν ήδη αποβάλλει δια του παχέος εντέρου εκείνες τις δηλώσεις τους ότι το πλαφόν θα πρέπει να επιβληθεί σε ΟΛΑ τα στάδια της αγοράς.

γ) Ξεκάθαρα επικοινωνιακό ήταν το μέτρο  και αν ιδωθεί με γνώμονα τη γνωστή ιστορία με το Χότζα. Αν υπολογίσουμε ότι από τις αρχές του έτους έχουν επιβληθεί πρόσθετοι φόροι στην αμόλυβδη που φτάνουν το μισό ευρώπουλο , με τη μέση τιμή σήμερα πάνω από 1,5 ευρά , αν συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι η κατανάλωση έχει μειωθεί κατά τουλάχιστον 30% σύμφωνα με τα στοιχεία , φαίνεται ότι μη επιτυγχανομένων των εισπρακτικών στόχων , η τιμή αυτή ( και οι πρόσθετοι φόροι ) ήρθαν για να μείνουν. Το χάπι χρυσώνεται επικοινωνιακά με το μέτρο του πλαφόν , που θα χρησιμοποιηθεί και στο μέλλον ( και μάλιστα αυστηρότερα κατά δήλωσιν του  άξιου υφυπουργού μας ) ώστε να γίνει ανεκτός ο  καθημερινός ανασκολοπισμός μας.

Ας δούμε όμως τα πραγματικά περιστατικά :

Με πρόσχημα την αναμενόμενη τάχα μου κρίση τροφοδοσίας των πρατηρίων , επεβλήθη πλαφόν εξωπραγματικό ( αν και στατιστικά μαθηματική ελπίδα των τιμών ) . Από πείρα γνωρίζουμε ότι το πλαφόν αυτό ήταν κάτω από τη πραγματική μέση τιμή που επικρατούσε στην Αθήνα αλλά και την επαρχία , ειδικά για πρατήρια ορισμένων εταιρειών. Έτσι πολλοί από τους πρατηριούχους που θα αγόραζαν ή είχαν ήδη αγοράσει καύσιμα σε τιμές κόστους μεγαλύτερες του πλαφόν , επέλεξαν να κλείσουν , ενώ κάποια «παλληκάρια» που επέλεξαν να μη συμμορφωθούν και να λειτουργούν πήγαν αυτόφωρο για τα περαιτέρω.

Εμφανίσθηκαν χθές πολλοί με τιμολόγια που έδειχναν ότι η λειτουργία τους θα απέβαινε μαθηματικά ζημιογόνα , ενώ οι συνδικαλιστές ψέλλισαν αρχικά και εξέφρασαν στη συνέχεια σαφώς το αίτημα για επιβολή πλαφόν σε ΟΛΑ τα στάδια της διακίνησης. Σήμερα το εύλογο αυτό αίτημα το κατάπιαν , μετά τη συμφωνία με τον κο υφυπουργό. Δεν πρέπει να αγνοήσουμε το γεγονός ότι προετοιμαζόταν εναλλακτικά η αύξηση του πλαφόν κατά σχεδόν 4 λεπτά , κάτι που αποκαλύπτει πολλά και για το πραγματικό στόχο ,  για τη προχειρότητα και την επικοινωνιακή  πρεμούρα.

Ας δούμε γιατί : Εδώ και πολλά χρόνια οι εταιρείες πετρελαιοειδών στην Ελλάδα ακολουθούν διάφορες πολιτικές . Ορισμένες επέλεξαν τη φυγή , άλλες επέλεξαν να συγκεντρώσουν σταδιακά όσες περισσότερες άδειες από τους ιδιώτες πρατηριούχους ήταν δυνατόν  ,  αγοράζωντας είτε με ευνοϊκούς όρους είτε με εκβιασμό , άλλες τέλος επέλεξαν υψηλή τιμολογιακή πολιτική με σκοπό να βάλουν τους ιδιώτες βενζινάδες να μαζέψουν τα υπερκέρδη από το κοσμάκη , εκμεταλλευόμενοι τη φίρμα , τη θέση και άλλα συγκριτικά  τάχα μου πλεονεκτήματα. Οι τελευταίες αδιαφορούσαν για τη τιμή που θα πουλά ο πρατηριούχος , απλά ενδιαφέρονταν να εισπράττουν το δικό τους υψηλό τίμημα , εκβιάζωντας συνάμα τη παραχώρηση της άδειας ή το κλείσιμο.

Η πιό ενδιαφέρουσα όμως πτυχή  είναι η πολιτική εξαγοράς πρατηρίων , επειδή η εταιρεία έτσι είχε απόλυτο έλεγχο στη διακίνηση , το κόστος , τις τιμές και τη τελική διανομή , ενω θα μπορούσε , όπως και έγινε σε κάποιες περιπτώσεις , να πουλήσει en bloc  το ιδιόκτητο της δίκτυο πρατηρίων σε κάθε ενδιαφερόμενο. Η τάση εξαγοράς έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα τα τελευταία δέκα χρόνια και για λόγους  λογιστικούς , που δεν είναι της παρούσης να εξηγήσω. Αλλά πρέπει να σκεφτούμε ότι μια τέτοια πρακτική επιτρέπει , με τη συγκέντρωση και την ολιγοπωλιακή τακτική , να ομογενοποιηθεί η αγορά και να ασκηθεί τιμολογιακή πολιτική απόλυτα ελεγχόμενη , ενώ παράλληλα μπορεί να ασκηθεί επιτυχώς πίεση προς όσους επιμένουν να κρατούν τα ιδιωτικά τους πρατήρια είτε υπό το σήμα μιας εταιρείας , είτε ως ανεξάρτητα.

Σε συνθήκες πλαφόν ευνοούνται ακριβώς αυτές οι καταστάσεις , αφού τα εταιρικά πρατήρια θα παραμείνουν ανοικτά και θα πωλούν σε νόμιμα επίπεδα , ενώ ο ιδιώτης θα υφίσταται από τη μία τον έλεγχο του Κράτους και τη τιμωρία , τη καταθλιπτική εμπορική πολιτική της εταιρείας από την άλλη  , με μόνη εναλλακτική το κατέβασμα των ρολλών ή τη παραχώρηση . Γνωρίζοντας ότι ο τζίρος έχει ήδη σημαντική πτώση , ότι η αγορά είναι υπερκορεσμένη , ότι υπάρχουν γεωγραφικές , τοπικές και άλλες ιδιαιτερότητες που δεν συναντάμε σε άλλες οικονομίες , οι εταιρείες αντιλαμβάνωνται ότι τέτοιες ευκαιρίες ( πλαφόν ) προσφέρωνται για την άσκηση επιπλέον πίεσης στους ιδιώτες πρατηριούχους.

Η επιβολή πλαφόν και σε προηγούμενα του τελικού παραγωγικά στάδια είναι ανεπίτρεπτη επομένως για όσους υπηρετούν τα συμφέροντα των μεγάλων εταιρειών. Σε τέτοιο ενδεχόμενο , ή αν πχ επιχειρηθεί η επιβολή τιμολόγησης με βάση το FIFO θα είχαμε πραγματικό πόλεμο. Οι κραυγές των ΜΜέδων για τις πρόσφατες κινητοποιήσεις θα φαντάζουν αστείες ( περισσότερο από όσο τώρα είναι ) , όταν οι μεγάλες εταιρείες έρθουν σε ρήξη με το κυβερνητικό μαγαζί. Άλλωστε τότε θα υψωθούν πρόθυμες  οι δημόσιες επικλήσεις για την ελευθερία της αγοράς και άλλες παρλαπίπες , από αυτούς ακριβώς τους φερέφωνους που σήμερα κόπτονται για το απαράδεκτο των κινητοποιήσεων.

Επειδή ο καλός κυριούλης με το μούσι , ο πολιτικός του προϊστάμενος και ο προϊστάμενος αυτού , ακόμα και αν ήθελαν να ασκήσουν κάποια σοσιαλίζουσα πολιτική , δεν μπορούν να τα βάλουν με τα θηρία ( γι αυτό και προτίμησαν τους ψιλικατζήδες ) η μοναδική πρόταση που θα μπορούσε να τους γίνει είναι ( για να μη γκρινιάζουμε μόνο ) η παρακάτω :

Να μειωθεί σύντομα η φορολογία στα καύσιμα , αφού κάποιος επιτέλους αναλάβει να μελετήσει τις ελαστικότητες και τη συμπεριφορά των καταναλωτών καθώς και τις επιπτώσεις στα αναμενόμενα έσοδα , ώστε να βρεθεί το κατάλληλο ποσοστό.

Φαντάζομαι ότι θα ξυνίσουν λίγο τα παλλουκάρια του Στρώσκάνιου , αλλά έχω την αίσθηση ότι στη πορεία θα διαπιστώσουν ότι το μέτρο στη χειρότερη περίπτωση δεν θα έχει επίπτωση στα πραγματοποιούμενα έσοδα , ενώ θα δώσει ένα μικρό περιθώριο ανακούφισης και ανάπτυξης.

Αν βαρεθήκατε αυτές τις σκοτούρες , δείτε καλύτερα το προηγούμενο άρθρο μου περί Zero…. θα σας ξεχειλώσει ο στόμας από το χασμουρητό και θα έχετε ακόμα περισσότερους λόγους για να με καταριέστε. 😉

This entry was posted in Επικοινωνιακές κ..οτούμπες, Περί οικονομίας. Bookmark the permalink.

3 απαντήσεις στο …Τούμπα Ασημάκη… τούμπα

  1. Ο/Η bernardina λέει:

    Εγώ δεν ξέρω τι είναι αυτά που λες περί ακρίβειας και τα τοιαύτα. Τριάντα ευρώ έβαζα, τριάντα ευρώ βάζω 😆

    Καλημέρα, Παπούλη. Τα σοβαρότερα αργότερα, γιατί μας έχουν μπει τα δύο πόδια σ’ ένα παπούτσι. (Αλλά χωρίς πλάκα τώρα, δεν έχουμε ιδέα πώς θα τη βγάλουμε φέτος με το γαμωπετρέλειο -ήδη πέρσι το αγγούρι είχε φτάσει μέχρι τις αμυγδαλές, και όχι απ’ τη σύντομη διαδρομή, mind you…)

    ΥΓ. Και μην υποσκάπτεις τόσο άγρια τα «σεντόνια» σου. Μερικοί από μας έχουμε μεγάλη αγάπη στα είδη προικός -ξέχωρα που διαβάζουμε και γρήγορα 😉 και τα πετσετάκια δε μας φτουράνε. Περί της μπλε παραγράφου ομιλώ.

    Φιλιά για την ώρα.

  2. Ο/Η kapetanios λέει:

    και ξανά τούμπα
    το πήραν πίσω το πλαφόν αφού
    α. έφεραν μεγάλη αναστάτωση στην αγορά
    και β αφού αύξησαν τις τιμές ακόμη και αυτοί που την είχαν φτηνότερα.

    Εαν δεν μπορούν να κάνουν κάτι σωστό επιτέλους ,ας μην κάνουν τίποτε απολύτως. Έλεος !
    (να σκεφτείς ότι τέτοιον καιρό κάποιοι έλεγαν την κυβέρνηση του ΚΑΚ -που την επιβολή πλαφόν την είχε ψωμοτύρι- ως την χειρότερη , αμ δε! )

  3. Ο/Η papoylis λέει:

    Κάπταιν

    … το χείριστο είναι εχθρός ( ή μήπως φίλος ) του χειρότερου 😉

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s